söndag 14 augusti 2011

Grönt är skönt

Min trädgård är väldigt grön. I den växer många vintergröna växter som gör att jag njuter av trädgården året runt. Här följer ett smakprov:



Den här delen av trädgården ser jag från vårt matrum. Cypressen och det gamla päronträdet fanns när vi flyttade in och sen har vi byggt på med egna växter. Elefantgräset är inte vintergrönt men oj så pampigt när det växer!


Murgrönan är en fantastisk växt som klättrar och kryper. Jag har den som marktäckare på större ytor och den verkar klara sig bra oavsett jordmån eller växtplats. Men man får ha koll på den så att den inte tar över allt för mycket.



Här, i den östra delen av trädgården, njuter jag i hängmattan som hänger mellan två underbara gamla äppelträd. Buxbom och lavendel växer här tillsammans med rhododendron och ligusterhäckar. Som marktäckare har jag valt myskmadra och hasselört. Nästa projekt blir att snygga till kanten vid rhododendronbusken, dvs gräset ska bort och ersättas av en marktäckare. Funderar på ormöga.


Klätterhortensian hör också till favoriterna. Den är visserligen inte vintergrön men helt enkelt ljuvlig, både som klättrare och marktäckare. Här växer den på husets framsida.

Det här var mitt allra första inlägg och det känns riktigt kul att vara igång. Nu ska jag ladda upp för nästa!

1 kommentar:

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...