söndag 6 januari 2013

Månadens favoritväxt - januari 2013

Anna med fina bloggen Anna Vattenkannas Trädgård har en utmaning som går ut på att man ska välja en favoritväxt varje månad, helst då från den egna trädgården. Den växt som hör till de vackraste i min trädgård, inte bara för stunden utan oavsett årstid,  är buxbomen, Buxus sempervirens. Hos mig finns den som ensamväxande buskar, formklippta klot och inramande häckar. Krispigt grön står den lika vacker året om. 







Fler bilder hittar du här. Häng med på Annas utmaning du med!

Kram

32 kommentarer:

  1. Kul att du vill vara med! Buxbomen är ett riktigt bra val så här i januari och dina ser ju friska och fina ut. Jag funderade just idag hur trädgården skulle sett ut utan de vintergröna buskarna och marktäckarna... Nu är det skönt med lite grönt i allt det grådisiga vintervädret.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anna! Skönt med grönt, nu behöver det inte bli mer snö i år!

      Kram kram

      Radera
  2. Vilka fina buxbom - jag har en enda, Polar, som klarar sig här i norr. Den växer sakta men säkert... Har du inga problem med buxbomsoten? - riktigt ledsamt för dem som fått det angreppet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har nog haft tur, peppar, peppar. Den här buxbomen har jag haft ett tag och har inte köpt någon ny sen sjukdomsvarningen kom. Vågar inte chansa. Verkligen tråkigt för dem som drabbats men kul att din Polar klarar sig så bra!

      Eva

      Radera
    2. Ja sjukdomarna kommer ju alltid senare till Norrland. Men vintern kan vara värre.

      Radera
  3. Å, buxbom är fint. Men jag skulle inte våga börja odla det nu, när alla varnar för sjukdomar. Får njuta av bilder av din istället!

    SvaraRadera
  4. Ah vad snyggt! Jag har ett enda litet klot, undrar hur det klarar denna vinter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-) Håller tummarna för att ditt lilla klot klarar sig.

      Eva

      Radera
  5. Jättefina buxbom du har. Klart bra val. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. ja det är fint har lite Buxbom jag med,,det är ju en året runtväxxt som gör mig glad då det är grått och trist.
    härligt! Hittade din härliga blogg i och med detta kul!
    kram Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer, faktum är att jag alltid styr stegen hit till denna plats först när jag är i trädgården, just för att jag får en energikick av att se det härligt gröna. Kul att du hittade hit!

      Hälsar Eva

      Radera
  7. Mycket bra val och fina bilder! Det skulle jag också ha valt, om jag nu skulle kunna bestämma mig, vilket är mycket osannolikt...
    Ha det bra och god fortsättning!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Peppar. peppar ta i trä.. mina Buxbomar är också fortfarande fina. Planterade bl a ett gäng vid växthuset som nu har blivit precis som jag vill ha dem. En liten låg häck runt min uteplats. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om de blev sjuka ! :S
    Ska nu surfa runt på din blogg. Den verkar helt klart sevärd ;)Jag kommer att dyka upp fler gånger.
    Ha det bra
    / Sylvia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vill heller inte tänka tanken ifall mina skulle drabbas. Kul att du hittade hit!

      Hälsar Eva

      Radera
  9. Gillar också buxbom och har 2 stycken plus en liten avgränsningshäck (3 dm hög och 1 meter lång) och dom har klarat sig bra än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen fint med buxbomshäckar. Roligt att du tittade in!

      Hälsar Eva

      Radera
  10. Så fina buxbomsklot du har! Skönt att du sluppit buxboms-sjukan,tråkigt för dem som drabbats! Mina har också klarat sig,åtminstone var de fina sist jag såg dem, just nu är de täckta av mängder med snö. Ha det gott./Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och så roligt att du hittade hit!

      Hälsar Eva

      Radera
  11. Så fint med dina gröna klot och så många sen!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Önskar dig också en fortsatt trevlig helg!

      Eva

      Radera
  12. Jag bara älskar buxbom och det finns ingenting som kan ersätta den. Tyvärr fick jag in smittan i min trädgård, som mina buxbomshäckar är borta nu. God fortsättning.

    SvaraRadera
  13. Så tråkigt med dina smittade buxbomshäckar! Speciellt jobbigt med tanke på att buxbom är långsamväxande och att det tar tid innan man når det resultatet man har sett framför sig. Ligustern är en väldigt fin och bra ersättare, men, jag håller med dig, det är inte riktigt samma sak.

    En god fortsättning önskar jag dig också.

    Eva

    SvaraRadera
  14. Vilka otroligt vackra buxbom du har! Jag skulle vilja plantera buxbom, men de rekommenderar ju inte det nu med den där smittan. Dina ser sagolika ut!
    Ha det fint,
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!:-) Roligt att du hittade hit.

      Eva

      Radera
  15. Vilka vackra buxbomar du har. Förstår att det är en favoritväxt. Håller tummarna för att du slipper smittan. Dom ser ju verkligen friska och fina ut. Själv har jag ingen bra buxbomsträdgård så jag har måbär istället, fast dom är ju inte vintergröna.

    SvaraRadera
  16. Så mange flotte buksbom du har!
    Det er en favoritt i hagen..og gir så flott struktur i vinterhagen:)
    Ønsker deg en fin kveld:)

    SvaraRadera
  17. Så mycket buxbom du har, och alla är lika välmående och fina! Kul att se! Själv har jag en gammal stor boll och en ynka liten häck som dock verkar ta sig. Håller tummarna! /Leena

    SvaraRadera
  18. Dina Buxbom är jättefina!
    Jag bor i finska zon 4, så här övervintrar inte buxbom, vi får improvisera med andra växter och formklippa istället ;)
    Trevligt att titta in på din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej i Finland! Visst är zonerna lika hos er som i Sverige? I så fall kan du ha sorten Polar. Fördelen för oss som bor norrut är att sjukdomar kommer senare hit eller förhoppningsvis inte alls!

      Radera

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...