fredag 12 juli 2013

Vårgatan lite grann så här från ovan och glädje

 Så var det dags. Att ta en bild på trädgården ovanifrån. Det hade kunnat bli flygplansläge ifall jag gått upp på vårt tak, men det är helt otänkbart. T o m sotaren känner sig tveksam så då förstår ni hur högt det är. Det fick bli balkongen. Men saken är den att det inte går att få med hela trädgården härifrån. Att hänga i knävecken känns bara desperat så jag lutar mig därför så långt ut mot räcket som det går utan att riskera liv och lem. 


Härifrån ser man klematisen 'Summer Snow' som växer på pergolan. Oj, vad den tar för sig! Den stackars piprankan ser ut att kämpa för sin existens. Här får man också en uppfattning om hur gigantiska våra ädelcypresser har blivit med åren. Loungehörnan (de vita tyglängderna) ser pytteliten ut. 


Riktar kameran rakt ner: trappan till däcket, bambu, singlet vid vattenspelet, lite klätterhortensia och pipranka och - ännu mer klematis. 


Titta på klematisen och lyft blicken en aning. Det limegula som syns mellan den, ädelcypressen och äppelträden är daggkåpan som växer i pallkragehörnan.

Egentligen vet jag inte om bilden över denna del av trädgården blev så värst tydlig. För egen del var det dock väldigt bra att ta sig upp hit och få en blick över pergolan. Den där klematisen behöver en seriös uppstramning!

〫〫〫
Den senaste tiden har varit helt fantastisk och snudd på overklig; träff med supertrevliga bloggvänner, tidningsreportage, fler sidvisningar och fina följare, gulliga kommentarer och i eftermiddags var den oerhört sympatiske Claus Dalby här på besök. Trädgården har aldrig varit så välstädad som nu så jag kan bara dutta runt. Jag är trött. Men så otroligt glad.

Kram

4 kommentarer:

  1. Vad lummigt och härligt, jag älskar summer snow. Har en sen förut och nu har jag skaffat en till framsidan av huset också.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Oj vilken mäktig Paul Farges du har! (tittar ut genom fönstret, lite avundsjuk)
    Min inhandlades i höstas, och såg ut att inte ha klarat vintern. Men visst fanns där liv! Sent kom den igång och nu har den små blomknoppar och är typ 60cm hög och lika bred... Får väl vara nöjd med det iår och hoppas at den ska komma igen starkare nästa år...
    Såg flera stora exemplar när jag var nere i skåne förra veckan! Och alla klätterrosor! SÅÅÅ AVUNDSJUK!! Stor klimatskillnad, jätteintressant semester!

    H. Kitty

    SvaraRadera
  3. Kul med flygbilder! Så fantastiska dina ädelcypresser är, bland de största som jag sett i en privat trädgård. Så roligt med så många trädgårdsrelaterade händelser och möten, kan bara hålla med att bloggandet genererar väldigt mycket positivt på alla sätt.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, nu ser man verkligen vilka jättar dina cypresser är. Men klematisen verkar vilja ta upp kampen om största växten... Roligt perspektiv, tur att du har balkong så du slapp taket. Bilder från taket får vi överlåta till dem med platt tak!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...