onsdag 18 januari 2012

Boktips!

Jag älskar böcker och läser mycket. Just nu blir det många böcker om hem och trädgård på svenska, danska, engelska och franska. Jag tänkte här ge lite tips på i mitt tycke riktigt bra trädgårdsböcker. Först ut är min absoluta favorit: Leva med trädgård av Ulla Molin.


När jag hittade den här boken var det som att komma hem. Ni vet när det bara stämmer och allting känns rätt. I boken beskriver Ulla hur hon planerar och anlägger två egna trädgårdar; en i Ingelsträde och en i Höganäs. Hennes starkaste signalement är formklippta buskar och träd, den utsuddade gränsen mellan ute och inne, rumsindelningen och samstämda färger. Lyckan var stor när jag förstod att Höganästrädgården ingick i trädgårdsrundan som arrangeras av Skåne Nordväst. Ögonblicket när jag steg in i trädgården var magiskt. Tänk att jag var där, på riktigt! L. hade tagit med sig filmkameran, en vhs, modell större, och bar runt den på ena axeln (ja, det här var ett tag sen). Det kändes lite pinsamt, måste erkännas, men man kunde ju alltid låtsas att man var från tv och gjorde ett reportage om denna otroligt vackra trädgård. Idag är vhs-filmen överförd till en dvd-skiva och jag är så glad för den. Tack L!

Om man tycker om Ulla Molins trädgårdsfilosofi ska man läsa Lotte Möllers Tre mästare tre trädgårdar. 


De tre mästarna, eller "de tre professorerna" som de brukar kallas, är Gunnar Martinsson, Sven-Ingvar Andersson och Per Friberg. Alla tre är legendariska inom landskapsarkitektur och trädgård. I fokus står deras egna trädgårdar i Skåne. Jag hade turen att få besöka Per Fribergs trädgård i Bjärred, strax efter att han sålt huset. Även det en fantastisk trädgårdsupplevelse.

Gunnar Martinsson har bl a skrivit En bok om trädgårdar (1957) och Mitt hem och min trädgård (1963) tillsammans med Lena Larsson.


Jag är lycklig ägare till ett exemplar av den sistnämnda boken som jag hittade i ett antikvariat. Boken är ett tidsdokument och en allsidig trädgårdshandbok som i stort sett tar upp allt som har med trädgården eller inneträdgården att göra. Behöver jag säga att jag inte hade sagt 'nej tack' till den förstnämnda?


En annan bok som jag vill rekommendera är Villaträdgårdens historia av Åsa Wilke. Boken ger ett 150-årigt perspektiv på hur villaträdgårdar från hela Sverige såg ut vid olika tider med start mitten av 1800-talet. En väldigt bra kunskapskälla om man vill se vad som var typiskt för just den tiden då en trädgård skapades. Åsa Wilke fick Ulla Molin-priset 2008 för sin bok.


Gabriellas trädgård av Gabriella Dahlman tycker jag också mycket om. Hon är skribent och fotograf och jobbar bl a för Allt om trädgård. Med en skral ekonomi och mycket fantasi lyckades hon och hennes man skapa en fantastisk trädgård av en bit åker. Här finns många bra tips och idéer.


Boken Kreativa kvadratmeter av Ulrika Grönlund och Cecilia Eklund är även den en källa till inspiration och innehåller idéer för både liten täppa och stor villaträdgård.


Nina Ewald är inredningsarkitekt och i boken Inred din trädgård visar hon hur man kan använda principerna för heminredning utomhus. Idéerna kommer från svenska och utländska trädgårdar som hon har besökt.

I kväll börjar en ny svensk trädgårdsserie på tvåan som heter Österlenska trädgårdar. Klockan 20.00 sitter i alla fall jag bänkad! I nästa inlägg blir det några utländska favoriter.

1 kommentar:

  1. Där var ju en och annan godbit... eller en hel del av mina personliga favoriter. Kul! När man ramlar över en gammal trädgårdsbok har jag en filosofi - KÖP :-)

    Kram

    SvaraRadera

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...