lördag 25 maj 2013

Grönt på Vårgatan

Bondpion.


När vi tog över trädgården bestod den av några fruktträd, vintergröna ligusterhäckar, gräsmatta och höga cypresser. En bondpion, några dagliljor och ett par vildrosbuskar var det som fanns i perennväg. 


Jättedaggkåpa och ormbunkar. 
Och så ormbunkarna förstås. Jag var inte så förtjust i dem i början men i dag är jag väldigt glad att jag behöll dem. De är bra på att fylla ut tomrum och får oftast stå kvar där de dyker upp. Vi har valt att hålla trädgården grön, att mixa olika bladformer och gröna nyanser. De perennsorter vi planterat in är få men i gengäld många och återfinns i olika kombinationer.

Ormbunkar och skuggröna.
Gången till växthuset. Ormbunkar och skuggröna. På trädstammen klättrar en klematis och i takkronan en honungsros.
Buxbom, jättedaggkåpa, salvia och rosor.
En gammal zinkbalja omgärdad av jättedaggkåpa, ormbunkar och bambu. 
Myskmadra, buxbom, klätterhortensia och tulpanen 'Queen of Night'.
Jättedaggkåpa och salvia.
Bilder: Villa Vårgatan
Jag tittar ut över trädgården, ler och tänker att just vid den här tiden är den som allra vackrast. Dessutom kunde L alldeles nyss konstatera att även gräsmattan är grön och fin och verkar må bra efter all hans omsorg. Allt frid och fröjd på Vårgatan, alltså!


Kram

3 kommentarer:

  1. Supergrönt och fint! Jag är så nyfiken på IRL, det ska bli så kul!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Snyggt med alla gröna nyanser och olika former som kompletterar varandra.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Det ser superfint ut. Jag hade samma tur med mina ormbunkar, tänkte ta bort dom men beslöt mig för att vänta, det är jag glad för idag, tycker dsom är super fina.

    Kram Anna

    SvaraRadera

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...