måndag 30 september 2013

Skämshörnan

är ett minne blott. Vi tar det från början; ett virrvarr av murgröna, vildvin och annat grönt växte hej vilt i en del som ligger på tomtens framsida. Soptunneavdelningen var lika trist den, en riktig skämshörna med andra ord. Visionen var ett sådant där hisnande vackert lavendelfält med stora, ymniga, väldoftande lavendelruggar, buxbomsklot och vinrankor. Som taget ur en bok om Provence.


 Et voilà! Vinrankorna har nu fått sällskap av just lavendel och buxbom. Innan jag planterade växterna la jag en duk av täckväv över jorden. Jag skar sedan ut ett hål i väven där plantan skulle stå. På duken och mellan plantorna ligger täckbark. En ny ligusterhäck har planterats framför pileskärmen som kommer att tas bort så snart häcken fått en bra gömma-soptunnorna-höjd.


Avdelningen för soptunnorna har även den fått sig en välbehövlig upprensning. (Däcken finns kvar men numera ligger de snyggt upplagda invid väggen mittemot tunnorna.) De fina kantstenarna kom fram när jag grävde, slet och drog. De har (tydligen) ingått i ett av mina tidigare projekt, men har med tiden försvunnit långt ner under jord och murgröna. Nu kom de väl till pass igen.



Klotrobinian ser numera inte mycket ut för världen, men det gjorde den å andra sidan inte heller före den hårda beskärningen. Ser fram emot en rund och fin krona.



Krukan med klematisen 'Étoile Violette' har flyttat hit och får stå här tills att den blommat färdigt. 


Lavendel som tidigare varit planterad i hinkar har jag samlat här tillsammans med nyinköpta plantor. Sorten är favoriten 'Hidcote blue'.


I stenringen runt klotrobinian har jag planterat lammöron. Även dessa stod tidigare i en hink, men jag beslöt mig för att ge dem en chans i det ¨fria¨. 

Fältet kommer kanske inte att bli så där som i boken, men ärligt talat spelar det ingen som helst roll. Jag tror och hoppas på att det blir lika fint, fast på ett annat sätt. 

Bonne soirée!

7 kommentarer:

  1. Så snyggt så snyggt! Bra jobbat minsann.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det ser super fint ut. Hidcote blue är även min favorit och det finns runt 70 -80 plantor här hemma.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Jamen så läckert det blev! Grattis till ditt egna lilla lavendelhav, för det kommer det ju att bli!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det där kommer att bli så fint! Bra val av växter tycker jag.
    Kanske kommer och inspekterat till sommaren.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Det blev en prydlig och fin hörna!!!
    Skönt att kunna beta av skämshörnor.
    Mariana

    SvaraRadera
  6. Visst är det en härlig känsla när man har tagit itu med en "skamfläck" och fått ordning? Och så bra det blev, grattis!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Så snyggt det kommer att bli!

    SvaraRadera

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...