lördag 19 april 2014

Kryddträdgården

Min första kryddträdgård låg på den västra sidan vid lusthuset. Där hade jag anlagt en rabatt med perenner och eftersom det behövdes marktäckare kom jag på den förträffliga idén att tillföra lite kryddväxter. På så sätt skulle jag få till en riktigt vacker kryddträdgård. 



Jag visste inte så mycket om de olika kryddväxterna utan planterade glatt. Två av dem var oregano och citronmeliss. Att dessa ljuvligt doftande örter skulle förvandlas till ett aggressivt och stridslystet ogräs hade jag tyvärr ingen aning om. Jag fick marktäckare så att det räckte och blev över. Jag rensade och rensade, men när jag vände ryggen till kom det upp nya, hånfulla strån i ett tempo som var svårt att hänga med i. Det som skulle vara en väldoftande och underbar plats hade förvandlats till ett stressigt helvete.


Till slut bestämde jag mig för att helt enkelt lägga igen rabatten. Under täckväv och singel försvann eländet och en enorm lättnad infann sig. Jag kände mig som en riktig vinnare. I dag finns kryddträdgården i en stor pilekorg, lättskött och behändigt placerad vid grillen på lilla altanen. Grillmästare L gillar också denna lösning skarpt. Oreganon finns med men är placerad i egen liten korg för säkerhets skull.


Även om örtagården blivit mindre får vårlökar och penséer också plats. Dessa kommer att ersättas med något annat fint så småningom. Korgarna står på en pallkrage som jag laserat och försett med hjul. 


Önskar alla bloggvänner en fortsatt skön, varm och solig påskhelg!

Kram Eva

5 kommentarer:

  1. Örter passar fint i korgar. Själv tänker jag använda min balkonglåda utanför köksfönstret till örter och sallad i år. Det kanske blir helknäppt, men det är i alla fall nära när man behöver det.

    Förresten såg jag min chans när jag läste din kommentar hos mig. Om den svarta slangen. Jag flög upp och frågade (en aning påstridigt kan erkännas) min man om vi inte kunde göra oss av med slangen. Han sa dock nej och vill behålla den. Sorry. Annars hade du gladeligen fått den. Oregano har jag också typ 70 meter av, men det verkar inte som om du vill ha det... ;-)

    Ha en fin fortsättning på helgen

    SvaraRadera
  2. Dear Eve,
    your herbs have to be lucky and proud!!! So lovely arranged!
    Have a wonderful easter weekend
    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga korgar, förstår att det inte var kul när de tänkte ta över hela tomten. Själv har jag tvärtom problem med att kryddväxterna inte överlever vintern, de är fina hela sommarn och sen kan vissa se halvskapliga ut när de tinar fram, men oftast dör de innan det är färdigt.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  4. Jag hade samma problem med myntan, men efter ett par kalla vintrar syns den nästan inte till mer...Jag satsar också på kryddor i korgar i år./Susanne

    SvaraRadera
  5. Så fint du har det! Ser så prydligt och fint ut med örterna i korgar så där. Hos mig får oreganon sprida sig lite som den vill, oftast tar den flyg-vägen och hamnar på andra sidan trädgården. Men insekterna älskar den så den får ofta stå där den hamnar(men inte alltid)
    Kram Titti

    SvaraRadera

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...