måndag 16 juli 2012

Bakom grinden



finns en pergola som binder samman området mellan garaget och boningshuset. Pergolan leder ut till den delen av trädgården som inte syns från huset. På pergolan växer klematis 'Summer Snow' och klätterhortensia. En pipranka har på eget bevåg gett sig iväg från en annan spaljé och växer nu tillsammans med de andra två klätterväxterna. Klätterhortensian hör till favoriterna och jag ser helst att den tar över, även om piprankan är så fin. Det kan bli lite för mycket av klematisen. Jag kommer ihåg när pergolan var alldeles nybyggd och kal och jag önskade att växterna skulle växa snabbt, snabbt, snabbt så att de täckte in den helt. Visste att det skulle ta sina år och nu får man väl säga att bekymmer med växter som växer för mycket och vilken växt man ska ta bort är angenäma bekymmer.



Till vänster i pergolan finns en öppning och därifrån kommer man in på däcket i trädgården.


I pergolan finns ett vattenspel som vi har byggt. Finns det något ljuvligare än ljudet av porlande vatten?





Buskmurgrönan trivs väldigt bra i den "grottiga" miljön.



Intill vattenspelet står just nu ett bord med diverse blommor och strandfynd. Har funderingar på att flytta det till ett annat ställe.





Om man kikar runt hörnet av planket i slutet av pergolan, närmast till höger på bilden, ser man en av mina favoritplatser i trädgården.


 Fast det sparar vi till nästa inlägg. 

5 kommentarer:

  1. Mmmm - pergolor, spaljéer och överdådlig växtlighet är så ljuvligt. Vattenspelet blev jag bra nyfiken på! Det får du allt visa mer av...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej igen Eva!
    Så roligt att träffa dig idag, och så fint det ser ut i din trädgård! Kanske får man se den i verkligheten någon gång? Jag lägger till mig som följare så jag får se mer!
    Ha det bra!
    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Hej Eva! Så kul att träffa dig idag och så roligt att ha hittat till din fina blogg. Hit kommer jag tillbaka! Hoppas vi snart ses igen! Kram Hanna

    SvaraRadera
  4. Nu har jag också hittat hit. Så kul att få träffa dig idag tillsammans med de andra. Vilken underbar trädgårdsfrossa det blev. Nu lägger jag också till mig som följare så att jag kan kika in fler gånger.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  5. Hej. Så kul att du kom idag och så kul att hitta hit. Ser mycket spännande ut. Jag lägger din blogg i min blogglista så jag inte missar något.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...