onsdag 18 juli 2012

Bakom grinden, del 2

Klipp, klipp, klipp - det har jag ägnat mig åt större delen av dagen. Fyra stora sopsäckar blev det och nu återstår det "bara" att forsla bort dem. Inte lika kul och det finns fler surdegar som väntar på att bli borttransporterade... Vi förtränger dem en stund och fortsätter med andra delen av Bakom grinden. Som sagt var, när man tittar runt hörnet av planket vid slutet av pergolan ser man  en av mina favoritplatser i trädgården. Här under de två äppelträden har jag samlat buxbomsklot som under åren växt till sig ordentligt. Peppar, peppar verkar de ha klarat sig undan den där trista svampsjukdomen. Planket är ganska nyligen uppsatt och på armeringsnäten är det tänkt att storbladig murgröna ska klättra och bilda en grön, maffig vägg.



Mellan äppelträden hänger hängmattan omgiven av all härlig grönska. Äpplena är av två sorter men vet tyvärr inte vilka. De går därför under namnet "hushållsäpplen". De är inte speciellt goda att äta som de är men duger väldigt bra till äppelkaka. Tillsammans med buxbomskloten växer lavendel, en av mina absoluta favoritväxter. Tittar man riktigt noga mellan lavendeln och buxbomen kan man också se ett par exemplar av tremastarblomman.


Ingen bar jord, i alla fall inte här... Många använder sommarblommor för att fylla ut och täcka bar jord med och det ville jag testa. Valet föll på en lobelia och det blev faktiskt inte så dumt.


Jag får väl ta tag i de där surdegarna då. Men vänta lite, visst var det något annat som jag bara måste göra först?;)

Kram, speciellt till mina bloggkompisar.

5 kommentarer:

  1. Vilken härlig grönska du visar upp. Och vilken tur att dina fina buxbomsklot klarat sig.
    Alltid är det några surdegar man måste tag i men tänk på att hur jobbigt det än är, så är det det himla skönt när det är gjort.
    /Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har så rätt så. Varje gång man varit på tippen, och förundrats över hur mycket det blev på släpet, igen, känns det som om man blivit av med en väldigt, väldigt tung ryggsäck./Eva

      Radera
  2. Härlig grönska... Gillar dina fina buxklot och håller tummarna! Så fint de kontrasterar mod lavendelsjoken. Mmmm... Jag har också JASat idag. det växer som bekant :-)

    kram

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vilken fantastisk blogg och trädgård du har! Hittade hit via nån länk som bloggträffartjejerna la upp.

    /C

    SvaraRadera
  4. Så fina klot.
    Och så mysigt med hängmattan.
    Håller med om att det defenitivt är roligare att klippa än att åka till tippen, men det blir ju inte riktigt färdigt förrän man är av med skräpet.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...